Tuesday, March 1, 2011

VIVA PALESTIN

Assalam,Td kat opis aku ada road-show pihak MAPIM (majlis perundingan pertubuhan islam malaysia). Diorg ni buat visit kerap ke Palestin. Aku nak share beberapa quotation yg Ustaz tu sebutkan.

1. Masa die first time jumpa Dr. Ismail Hanniyeh, Dr. Ismail cakap kat rombongan dia,"Saya tak meminta saudara datang mengangkat senjata berjuang bersama kami, saya tak meminta saudara sumbangkan senjata, wang ringgit dan sebagainya. Saya hanya meminta saudara mendoakan kemenangan kami menentang penjahat Yahudi."

2. Dalam satu video yang dipaparkan, seorg budak lingkungan 10 tahun bercerita, "Ayah saya hanya seorang petani, dia tidak menembak sesiapa, dia tidak mengebom sesiapa. Tetapi dia dibunuh dengan kejam oleh Zionis Israel. Kenapa ayah saya dibunuh?".

3. Daripada puluhan ribu mangsa perang Palestin-Israel, lebih separuh daripada korban perang adalah anak-anak kecil yang bersenjatakan batu. Dalam video, ditunjukkan kesan peluru di kepala, di dada (ada yang sampai 2 lubang peluru) pada badan mayat kanak-kanak. Apa agaknya ancaman yang diberikan oleh anak-anak kecil ini kepada rejim ganas Zionis?

4. Rejim ganas Zionis mengebom Palestin dengan bom fosforus, yang berwarna putih. Yang mana jika terkena badan, kulit akan hancur dan terpisah daripada tulang. Bom ini tidak pernah digunakan hatta kepada binatang.

5. Dalam video, ada sepasang ibubapa menangis kerana anaknya cacat akibat serpihan bom. Si bapa berkata, "Di manakah pertubuhan hak asasi manusia? Jika seekor haiwan ditimpa musibah, mereka sanggup merentas lautan untuk memberi bantuan. Mereka sanggup melaburkan jutaan ringgit untuk menyelamatkan haiwan. Mereka sanggup bersusah payah untuk haiwan tersebut. Apakah anak saya ini lebih hina daripada haiwan? Sehingga tiada bantuan yang diterima?".

6. Gaza mempunyai pantai, tetapi penduduk Palestin tidak pernah makan ikan. Kerana sesiapa yang merentasi lautan lebih 3 batu nautika akan ditembak oleh tentera rejim Israel.

7. Kini Mesir telah berubah kepimpinan. Pintu Rafah telah dibuka untuk bantuan ke Gaza. MAPIM akan menganjurkan kutipan derma bagi membina sebuah HOSPITAL KANAK-KANAK di Gaza. Ini kerana, majoriti mangsa perang adalah kanak-kanak. Pembinaan dijangka menelan belanja RM150 juta.

8. Tanggungjawab membebaskan Palestin bukan ke atas rakyat Palestin atau Arab sahaja. Tetapi tanggungjawab umat Islam seluruhnya. Tanyakan diri kita, "Apakah yang telah kita lakukan untuk umat Palestin? Apakah yang telah kita lakukan untuk Umat Islam dunia?'. Cukupkah dengan hanya berdoa?".

Sumbangan boleh dibuat kepada TABUNG GAZA - MAPIM, BIMB : 0801301007582 , Tel : 0143249697 / 0175554828 / 0193837490(No Tel aku tgk kat blog dan facebook diorg)

No comments:

Post a Comment